Tylko Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon.
Czytania z dzisiejszej niedzieli zachęcają nas do ponownego odkrycia, kim jest Bóg Izraela, i dostrzeżenia sposobu, w jakim działa On w historii. W tej podwójnej perspektywie zarysowuje się droga wierzącego: odkryć oblicze Boga Jezusa, aby pójść za Nim.
Pierwsze czytanie przedstawia zasadniczą treść wiary żydowskiej: Bóg interweniuje – jako pierwszy i darmowo – aby wybrać swój naród. Po wyzwoleniu z niewoli egipskiej daję mu ziemię, a na dar należy odpowiedzieć uwielbieniem. Drugie czytanie zachęca nas do głoszenia zbawienia pochodzącego od Jezusa, ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. Zbawienie to ofiarowane jest już nie tylko jednemu narodowi, ale wszystkim. Bóg Jezusa jest Bogiem całej ludzkości.
Teologiczny punkt widzenia
W opowiadaniu o kuszeniu mamy spotkanie dwóch osób. Z jednej strony wyprowadzony przez Ducha Jezus, z drugiej zaś diabeł, przeciwnik, ten, który sprawdza trwałość wiary wierzącego. Jezus zostaje wciągnięty w dyskusję będącą prowokacją i sprawdzianem. W pierwszej pokusie w grę wchodzi znaczenie synostwa Jezusa, które właśnie zostało ogłoszone przez Ojca(Łk 3,22).
Jezus jest nakłaniany, aby posłużyć się swoją władzą Syna i poszukać pożywienia gdzie indziej i inaczej, niż tego wymaga Ojciec. Lecz On nie chcę czynić cudów i odwołuje się do słowa Bożego, jedynego i prawdziwego pokarmu. Jezus nie potwierdza swojego autorytetu, lecz autorytet Pisma(„Napisano”). Jego autorytet wywodzi się ze słowa Bożego, nie może go pominąć. Zamiast narzucać własne zdanie i własny sposób działania, jak chciałby tego kusiciel, Jezus wskazuje na swoje całkowite zaufanie Ojcu.
W drugiej pokusie Jezusowi zostaje zaproponowana władza nad tym światem pod warunkiem, że odda cześć kusicielowi. Odmowa Jezusa świadczy o tym, że od Ojca – i tylko od Niego – oczekuję On postanowienia, jak i kiedy ustanowić swoje królowanie nad całym wszechświatem. Kusicielowi, który się domaga dla siebie kultu zarezerwowanego dla Boga, Jezus przypomina, że istnieje tylko jedna władza: ” Panu Bogu swemu będziesz oddawał hołd i tylko Jego będziesz czcił”.
Trzecia Pokusa jest umiejscowiona przez świętego Łukasza w Jerozolimie, która z perspektywy Ewangelisty stanowi kulminacyjny punkt misji Jezusa. Kusiciel prowadzi Jezusa tam, gdzie ma On zakończyć swoje posłannictwo i gdzie naród żydowski ma zdecydować o jego przyjęciu bądź odrzuceniu. Gdyby Jezus rzucił się ze szczytu narożnika świątyni, pokazałby, że to do niego odnoszą się oczekiwania ludu, zgodnie z którymi Mesjasz ma odnieść sukces, dokonując znaków i cudów. Otóż droga obrana przez Jezusa wiąże się z przyjęciem na siebie ludzkiego losu aż do końca: Mesjasz tak, ale ukrzyżowany.